در حوزه عملکرد و کارایی خودرو، یکی از جنبه هایی که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد، ارتباط بین سلامت باتری خودرو و کارایی سوخت آن است. ممکنه مبهم باشه، اما یک رابطه مستقیم بین عملکرد باتری و مصرف سوختی که راننده میتواند انتظار داشته باشد،
وجود دارد.
این رابطه نقش مهمی در تأثیرات زیست محیطی عملکرد وسیله نقلیه ایفا می کند، و این موضوعی است که مشتریان باطری باما نیز ممکن است مشتاق باشند بدانند. بررسی کنید که مصرف سوخت خودروی ICE چگونه به سلامت باتری مربوط می شود و با این اطلاعات
چه کاری می توانید انجام دهید.

نقش باتری در موتور خودرو

اگر به عنوان یک متخصص خودرو، به خوبی از نحوه سیستم باتری 12 ولتی و عملکرد آن آگاه اید بدانید باتری خودرو چیزی بیش از روشن کردن موتور انجام می دهد.باطری خودرو شما تمام اجزای الکتریکی وسیله نقلیه شما از جمله چراغ های جلو، برف پاک کن ها، سیستم های
استریو و درگاه های شارژ را تامین می کند. وقتی موتور وسیله نقلیه شما روشن است، دینام باتری را شارژ میکند و در عین حال سیستم های الکتریکی خودرو را نیز تامین میکند، و اگر تقاضای انرژی بیشتری نسبت به دینام در آن لحظه وجود داشته باشد از انرژی ذخیره شده باتری، به عنوان نیروی ذخیره استفاده می شود.

یک باتری سالم تضمین می کند که دینام برای شارژ نگه داشتن آن نیازی به کار اضافی ندارد.
با این حال، اگر باتری ضعیف باشد یا از کار بیفتد، دینام باید سختتر کار کند، که میتواند
منجر به کاهش راندمان سوخت شود.

چگونه سلامت باتری بر کارایی آلترناتور تأثیر می گذارد؟

باتری ضعیف یا خراب، بار اضافی بر روی دوش دینام وارد می کند. دینام نیز به نوبه خود سوخت بیشتری را برای تولید برق اضافی برای شارژ نگه داشتن باتری مصرف می کند. این بار اضافی بر روی موتور ناشی از ضعیف شدن باتری، می تواند به طور قابل توجهی بازده سوخت خودرو را کاهش دهد.

 

از سوی دیگر، یک باتری سالم به بهره وری بهینه سوخت کمک می کند. هنگامی که باتری سالم است، دینام نیازی به تلاش اضافی برای شارژ نگه داشتن آن ندارد، بنابراین در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

تأثیر باتری خودرو بر سیستم های استارت_استاپ خودکار:

قبلا اشاره کردیم که فناوری استارت_استاپ خودکار که در اکثر خودروهای مدرن وجود دارد به سلامت باتری بستگی دارد. هنگامی که یک خودرو به طور کامل متوقف می شود، موتور به طور خودکار خاموش می شود در حالی که وسیله نقلیه در دنده است تا به جای اینکه در حالت دور آرام باشد، در مصرف سوخت صرفه جویی شود.

در حالی که همه لوازم جانبی و عملکردهای الکتریکی هنوز در حال کار هستند، سیستم های خودرو برای افت ولتاژ نظارت
می کنند، سپس وقتی به آستانه رسید، خودرو را دوباره راه اندازی می کند. به طور معمول، می تواند 30 تا 90 ثانیه دوام بیاورد، اگرچه بستگی به بار سیستم الکتریکی دارد؛

اما اگر باتری پس از یک رویداد شروع به شارژ سریع دچار مشکل شود، یا اگر ظرفیت کلی باتری کاهش یافته باشد، متوجه تفاوت هایی در نحوه عملکرد استارت و توقف خودکار خواهید شد که ممکن است فقط برای چند ثانیه یا به طور کل، منجر به خاموش شدن وسیله نقلیه شما شود.

 

تاثیر اقتصادی و زیست محیطی باتری خودرو بر بهبود بهره وری سوخت

بهبود راندمان سوخت به دلیل سلامت خوب باتری دارای مزایای اقتصادی و زیست محیطی است. از نظر اقتصادی، بهره وری بهتر سوخت منجر به کاهش هزینه سوخت می شود. با گذشت زمان، این صرفه جویی می تواند قابل توجه باشد و سرمایه گذاری در تشخیص باتری معمولی را ارزشمند می کند.

از نظر زیست محیطی، بهبود راندمان سوخت به معنای مصرف سوخت کمتر است که منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود و انتشار کمتر به هوای پاک‌تر کمک می‌کند و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و خودرو را دوستدار محیط‌زیست می‌کند.

 

یک مطالعه موردی در دنیای واقعی

ادموندز یک آزمایش واقعی را بر روی سه مدل خودرو انجام داد تا تفاوت راندمان را در هنگام استارت-استاپ خودکار در مقابل غیرفعال بودن بررسی کند. نتایجی که هنگام استفاده از وسایل نقلیه در شرایط عملیاتی عادی اندازه‌گیری می‌شوند، ممکن است شگفت‌انگیز باشند. صرفه جویی در مصرف سوخت بین 9.5 تا 10.9 درصد در سه مدل زمانی که سیستم فعال بود متفاوت بود.

 

به این موارد، تاثیر کرنش دینام را اضافه کنید که تلاش می‌کند تا خود را حفظ کند، و می‌توانید بین 12 تا 15 درصد مصرف سوخت بیشتر را در صورت وجود باتری ضعیف مشاهده کنید، و این به دلیل سایر موارد غیر مرتبط با سوخت نیست.

 

برای اطمینان از سالم ماندن باتری، عیب یابی منظم بسیار مهم است. بررسی های معمول باتری می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی کمک کند. ابزارهای تشخیصی پیشرفته می توانند وضعیت باتری را به دقت ارزیابی کنند و بینش هایی را در مورد تعمیر و نگهداری یا تعویض لازم ارائه دهند. این رویکرد پیشگیرانه برای سلامت باتری می تواند به میزان قابل توجهی در هزینه سوخت و جایگزینی باطری باعث صرفه جویی قابل توجهی در رانندگان شود.