باطری

آنچه باید در مورد ولتاژ باتری خودرو بدانید

باتری‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودروی شما هستند. آن‌ها شاید جدیدترین فناوری نباشند یا گران‌قیمت‌ترین قطعه ای باشند که شما برای خودرو خود هزینه میکنید، اما بدون یک باتری، نمی‌توانید خودروی خود را روشن کنید و در مسیر گیر می‌افتید. ولتاژ باتری خودرو در وضعیت‌های متفاوت، عدد مختلفی است و به همین دلیل یک متخصص خبره می‌تواند میزان سلامت باتری ماشین را با اندازه‌گیری ولتاژ آن در وضعیت‌های مختلف بسنجد. در این مطلب نگاهی به انواع ولتاژ باتری ماشین در شرایط مختلف و نحوه مواجه شدن با آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

باتری‌های خودرو مسئول تأمین نیروی برقی عناصر خودرو شما در هنگام خاموش شدن خودرو هستند، مانند چراغ‌ها و استریو. اما بیشتر از این، آن‌ها نیروی لازم برای چرخاندن موتور شما و راه‌اندازی خودرو را هنگامی که کلید را می‌چرخانید، فراهم می‌کنند. عنصر مهم هر باتری ولتاژ است. در ادامه همه چیزی که باید در مورد ولتاژ یک باتری خودرو بدانید را بررسی خواهیم کرد.

ولتاژ چیست؟

به اصطلاح ، ولتاژ فشاری است که از یک منبع تغذیه برای فشار دادن جریان (الکترون‌های شارژ شده) از طریق یک حلقه رسانا اعمال می‌شود که اجازه می‌دهد آن‌ها کار انجام دهند. یا به عبارت ساده‌تر،  ولتاژ مقدار پتانسیل الکتریکی است که یک باتری دارد. این در خودروها اهمیت دارد، زیرا مقدار معینی از ولتاژ برای روشن کردن خودرو شما لازم است. برای شروع، خودروی شما نیاز به بیشترین نیرویی دارد که یک باتری کوچک نمی‌تواند فراهم کند، و این نیرو توسط ولتاژ نشان داده می‌شود.

مقدار ولتاژ باتری خودرو شما چه قدر است؟

باتری‌های استاندارد خودرو به عنوان باتری‌های 12 ولتی شناخته میشوند اما اگر بخواهیم “ولتاژ استراحت”  یک باتری خودرو باید را به حساب بیاوریم یعنی مقدار ولتاژ زمانی که خودرو خاموش است؛ معمولاً 12.6 ولت است. این ولتاژ هنگامی که خودرو در حالت روشن است، افزایش می‌یابد. بعد از اینکه خودروی شما روشن شد، ژنراتور نیروی الکتریکی را در خودرو تأمین می‌کند، مانند چراغ‌ها، استریو، پنجره‌ها و صندلی‌های برقی. ژنراتور همچنین مسئول شارژ کردن باتری است، تا برای بارگذاری بعدی خودروی شما به طور کامل آماده شود. با تمام این جریان الکتریکی اضافی از ژنراتور، باتری خودرو معمولاً دارای ولتاژی بین 13.5 تا 14.5 هنگام روشن بودن است.

خودرو چه مقدار ولتاژ نیاز دارد؟

یک باتری باید بخش عمده‌ای از باقی مانده ولتاژ خود را داشته باشد تا به درستی کار کند. در حالی که برخی افراد فکر می‌کنند باید یک باتری به ولتاژ صفر برسد تا قبل از اینکه کار کردن را متوقف کند، ولی واقعیت این است که یک باتری خودرو نمی‌تواند با کمتر از  12 ولت وظایف خود را انجام دهد و خودرو را روشن کند.

 

چگونه ولتاژ خودرو خود را تست کنید؟

می‌توانید خودروی خود را به یک مکانیک یا یک مکان تعویض روغن ببرید تا ولتاژ آن را بررسی کنید، اما تست آن بسیار ساده تر از آنچه فکر میکنید میباشد. همه چیزی که نیاز دارید یک مولتی متر یا یک ولت متر است که هر دوی آن‌ها قابل تهیه با قیمت مناسب هستند.

 

شروع کنید با خاموش کردن خودرو و برداشتن پوشش ترمینال مثبت باتری. در این نقطه، ایده خوبی است تا ترمینال باتری را برای زنگ‌زد زنگنه بررسی کرده و هر گونه خراشیدگی را که مشاهده می‌کنید، پاک کنید. بعد، سر ترمینال مثبت مولتی متر یا ولت متر را به سر ترمینال مثبت باتری متصل کنید، و سپس سر ترمینال منفی مولتی متر یا ولت متر را به سر ترمینال منفی باتری متصل کنید.

 

اکنون می‌خواهید کلید خودرو را به وضعیت اجرا بچرخانید و روی مولتی متر یا ولت متر خواندن بگیرید. این به شما ولتاژ خودرو را نشان می‌دهد. باید بین 12.6 و 12.8 قرار داشته باشد، اگرچه ممکن است کمی پایین‌تر باشد که این مسئله وابسته به آب و هواست. اگر ولتاژ بیش از 12.8 باشد، باید باتری را با استفاده از اجزای الکتریکی قبل از روشن کردن آن، کمی تخلیه کنید. اگر ولتاژ کمتر از 12.6 باشد، احتمالاً باید باتری خود را شارژ کنید.

 

چه عواملی باعث از دست دادن ولتاژ باتری می‌شوند؟

دلیل اصلی که یک باتری ولتاژ خود را از دست می‌دهد زمان و استفاده است. از آنجا که ولتاژ یک جریان است، وقتی از باتری خود استفاده می‌کنید، مصرف نمی‌شود، به طوری که خودروی شما گاز مصرف می‌کند. با این حال، تولید مداوم نیروی الکتریکی منجر به تبدیل کمیکال‌های باتری به تدریج به مواد شیمیایی متفاوت می‌شود. این مواد شیمیایی کمتر قادر به فراهم کردن نیرو هستند، و ولتاژ در باتری خودرو کاهش خواهد یافت. بیشتر باتری‌های سرب-اسیدی باید هر سه تا پنج سال یکبار تعویض شوند، زیرا زودتر یا دیرتر ولتاژ شروع به کاهش می‌کند. اگر باتری EFB یا AGM دارید، عمر آن ممکن است یک یا دو سال دیگر هم کشیده شود.

 

نشانه‌های یک باتری ضعیف چیست؟

هر چند می‌توانید از مولتی مترها و ولت مترها برای تعیین ولتاژ باتری خودروی خود استفاده کنید، اما خودروی شما معمولاً نشانه‌های قابل توجهی را نشان می‌دهد وقتی ولتاژ آغاز به کاهش می‌کند و باتری شروع به مرگ می‌کند. ممکن است مشاهده کنید بعضی از مشکلات الکتریکی با خودرو، مانند چراغ‌های پرتوی ضعیف یا شل، یا پنجره‌هایی که به طور معمول کندتر حرکت می‌کنند، یا کیفیت صدای ضعیف از استریو. به طور کل اگر خودرو روشن شود، اما چندین بار تلاش کند یا با تأخیر روشن شود، احتمالاً باتری نسبتاً ضعیف است.

 

 

www.autozone.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *